Elementy Zdrowego Stylu Życia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Wrota Zdrowia
Skocz do: nawigacja, szukaj
(Życzliwość)
(Wiedza)
 
(Nie pokazano 28 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
  Mniej lub bardziej zdrowy styl życia to efekt oddziaływań wszystkich czynników (pozytywnych i negatywnych) wpływających na zdrowie, wynikający z zachowań żywieniowych oraz wszystkich podejmowanych aktywności.
 
  
 +
  '''Zdrowy styl życia''' to sposób życia zmierzający do doskonalenia i podtrzymywania zdrowia człowieka.
 +
  To, czy styl życia jest mniej lub bardziej zdrowy (prozdrowotny) zależy od sumy oddziaływań wszystkich czynników (pozytywnych i negatywnych) wpływających na zdrowie, wynikających z zachowań żywieniowych oraz wszystkich podejmowanych przez człowieka aktywności.
 +
 +
'''Elementy Zdrowego Stylu Życia Człowieka:'''
  
 
== Wiedza ==
 
== Wiedza ==
  1. Wiedza o zdrowiu
+
   Aby podejmować trafne decyzje dotyczące zdrowia potrzebujemy rzetelnej wiedzy o tym co dla nas dobre, a co złe.
   Aby podejmować trafne decyzje dotyczące zdrowia potrzebujemy wiedzy o tym co dla nas dobre, a co   złe.
+
   Ponieważ jest to wiedza bardzo złożona, powinniśmy nieustannie ją pogłębiać i weryfikować, aby rozumieć zdrowotne uwarunkowania, podejmować racjonalne działania prozdrowotne oraz skutecznie bronić się przed manipulacjami.
   Ponieważ jest to wiedza bardzo złożona powinniśmy nieustannie ją pogłębiać.
 
  
 
   Wiedza jako element zdrowego stylu życia to:  
 
   Wiedza jako element zdrowego stylu życia to:  
 
     wiedza ogólna (baza dla wiedzy o zdrowiu),
 
     wiedza ogólna (baza dla wiedzy o zdrowiu),
    wiedza o zdrowiu (rozumienie pojęcia '''[[zdrowie]]''' oraz '''zdrowy styl życia'''),  
+
          wiedza o zdrowiu (rozumienie pojęcia '''[[zdrowie]]''' oraz '''zdrowy styl życia'''),  
    wiedza o czynnikach pozytywnie i negatywnie wpływających na zdrowie,
+
                wiedza o czynnikach pozytywnie i negatywnie wpływających na zdrowie,
    wiedza o stanie własnego organizmu.
+
                wiedza o stanie własnego organizmu.
 
  Zdobywanie, podtrzymywanie, aktualizowanie, poszerzanie, pogłębianie przez całe życie wiedzy umożliwia codzienne podejmowanie trafnych decyzji sprzyjających zdrowiu. Posiadanie wiedzy umożliwia nam świadomą troskę o własne zdrowie poprzez racjonalne i rzeczywiste praktykowanie zdrowego stylu życia.
 
  Zdobywanie, podtrzymywanie, aktualizowanie, poszerzanie, pogłębianie przez całe życie wiedzy umożliwia codzienne podejmowanie trafnych decyzji sprzyjających zdrowiu. Posiadanie wiedzy umożliwia nam świadomą troskę o własne zdrowie poprzez racjonalne i rzeczywiste praktykowanie zdrowego stylu życia.
  
 
== Życzliwość  ==
 
== Życzliwość  ==
   2. Życzliwość
+
   '''Człowiek zdrowy to człowiek szczęśliwy i życzliwy''', a aby być zdrowym i szczęśliwym trzeba mieć życzliwy stosunek do siebie i innych ludzi, w pełni akceptować i lubić siebie, być otwartym i tolerancyjnym wobec innych osób oraz grup społecznych, co nie wyklucza postawy czujności wynikającej z zasady ograniczonego zaufania.
  Człowiek zdrowy to człowiek szczęśliwy.
 
  Aby być zdrowym i szczęśliwym warto mieć życzliwy stosunek do siebie i innych ludzi.
 
  Powinniśmy w pełni akceptować i lubić siebie.
 
  Być otwartym i tolerancyjnym wobec innych osób oraz grup społecznych, co nie wyklucza postawy czujności wynikającej z zasady ograniczonego zaufania.
 
  
   Życzliwość jako element zdrowego stylu życia to pozytywna postawa życiowa, pozytywna samoświadomość, pozytywny stosunek do siebie i innych, prawidłowe relacje społeczne, aktywność społeczna, poczucie wspólnoty ze społeczeństwem i ze środowiskiem, troska o siebie i o otoczenie, gotowość do współpracy, chęć niesienia pomocy itd.
+
   '''Życzliwość jako element zdrowego stylu życia to pozytywna postawa życiowa,''' pozytywna samoświadomość, pozytywny stosunek do siebie i innych, prawidłowe relacje społeczne, aktywność społeczna, poczucie wspólnoty ze społeczeństwem i ze środowiskiem, troska o siebie i o otoczenie, gotowość do współpracy, chęć niesienia pomocy itd.
  
 
  Elementy/Przejawy/Przykłady życzliwości jako prozdrowotnej postawy życiowej:
 
  Elementy/Przejawy/Przykłady życzliwości jako prozdrowotnej postawy życiowej:
Linia 31: Linia 29:
 
     posiadanie i realizowanie własnych pasji oraz dzielenie się nimi,
 
     posiadanie i realizowanie własnych pasji oraz dzielenie się nimi,
 
     umiejętność pełnienia ról i funkcji społecznych stosownie do etapu/poziomu rozwoju,
 
     umiejętność pełnienia ról i funkcji społecznych stosownie do etapu/poziomu rozwoju,
 +
    umiejętność pracy zespołowej,
 
     dawanie i otrzymywanie wsparcia społecznego,
 
     dawanie i otrzymywanie wsparcia społecznego,
     uprzejmość, punktualność, czystość,
+
     uprzejmość (wg norm danej kultury),
 
     uczciwość, przestrzeganie norm społecznych, prawa, kodeksów etycznych,
 
     uczciwość, przestrzeganie norm społecznych, prawa, kodeksów etycznych,
 
     troska o bezpieczeństwo swoje i innych,
 
     troska o bezpieczeństwo swoje i innych,
Linia 42: Linia 41:
 
     prawo do skutecznej samoobrony i obrony innych wobec bezprawnego ataku.
 
     prawo do skutecznej samoobrony i obrony innych wobec bezprawnego ataku.
  
== Zdrowe odżywianie ==
+
== Odżywianie ==
   3. Prawidłowe odżywianie
+
   Odżywianie jest bardzo ważnym elementem zdrowego stylu życia człowieka i warunkiem życia w ogóle.
   Aby być zdrowym należy stosować [[Zbilansowana dieta|zbilansowaną dietę]].
+
 
   Zawiera ona:
+
  '''Celem zdrowego odżywiania''' jest zapewnienie człowiekowi wszystkich niezbędnych [[Podstawowe pojęcia i definicje|'''składników odżywczych''']] do prawidłowego rozwoju i sprawnego funkcjonowania w pełnym zakresie ról i funkcji typowych dla płci i wieku (okresu rozwojowego) człowieka przez całe życie, aż do osiągnięcia długowieczności.
     tyle energii ile zużywamy,
+
 
     wszystkie składniki odżywcze, których potrzebujemy,
+
  Przez '''zdrowe odżywianie''' rozumiemy '''odżywianie zgodne z fizjologią człowieka, zapewniające prawidłowy rozwój i sprawne funkcjonowanie wszystkich układów organizmu.'''
     tyle składników odżywczych ile potrzebujemy,
+
 
     tyle wody ile potrzebujemy.
+
  '''Żywienie prawidłowe''' to żywienie umożliwiające osiągnięcie pełnego rozwoju fizycznego i umysłowego oraz utrzymanie jak najwyższej odporności organizmu na choroby i zachowanie jego sprawności do późnego wieku.
   Nie zawiera ona:
+
                                                                                  Gertig, Gawęcki, Słownik Terminów Żywieniowych, 2001
    Substancji anty-odżywczych (szkodliwych, trujących)
+
 
 +
   Aby być zdrowym przede wszystkim należy stosować [[Zbilansowana dieta|'''zbilansowaną dietę''']].
 +
 
 +
   Zawiera ona:                                              Czyli jest to:
 +
     - tyle energii, ile zużywamy                             - [[dieta zbilansowana energetycznie]],
 +
     - wszystkie składniki odżywcze, których potrzebujemy     - [[dieta kompletna]],
 +
     - tyle składników odżywczych, ile potrzebujemy           - [[dieta zbilansowana pod względem wartości odżywczej]],
 +
     - tyle wody, ile potrzebujemy                             - [[dieta zbilansowana pod względem nawodnienia]].
 +
 
 +
   Nie zawiera ona substancji anty-odżywczych (szkodliwych, trujących)
  
 
   [[Tryb żywienia]] powinien być dostosowany do trybu życia, a posiłki dostosowane do trybu żywienia.
 
   [[Tryb żywienia]] powinien być dostosowany do trybu życia, a posiłki dostosowane do trybu żywienia.
  
   Odżywianie jest bardzo ważnym elementem zdrowego stylu życia człowieka i warunkiem życia w ogóle.   Przez zdrowe odżywianie rozumiemy  odżywianie: prawidłowe, racjonalne, optymalne, prozdrowotne -  zgodne z fizjologią człowieka i indywidualnymi potrzebami organizmu.
+
   '''Znaczenie jedzenia dla człowieka'''
 +
    Prawidłowe, fizjologiczne odżywianie – jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia.
 +
    Jedzenie – jest/może być rytuałem podczas uroczystości.
 +
    Rodzaj i jakość pożywienia jest/może być miarą statusu społecznego.
 +
    Jedzenie – poprzez wygląd, smak i zapach dostarcza przyjemności (może być formą rozrywki)
 +
    Wspólne spożywanie posiłków tworzy poczucie wspólnoty w grupach społecznych.
 +
    Dostęp do żywności daje poczucie bezpieczeństwa, wolności i dobrobytu.
 +
    Produkcja i dystrybucja żywności to gałąź gospodarki, a żywienie rodziny ma ekonomiczny i organizacyjny wymiar w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
 +
    Sztuka kulinarna jest częścią kultury, a nawet elementem identyfikującym przynależność do grup społecznych (np. regionalna, narodowa, subkulturowa, ideologiczna, religijna).
 +
    Jedzenie – podlega wpływom mody.
 +
    Nieprawidłowe odżywianie generuje choroby cywilizacyjne.
  
 
== Unikanie ==
 
== Unikanie ==
   4. Unikanie
+
   Niezbędnym elementem zdrowego stylu życia jest unikanie:
  Unikanie jako element zdrowego stylu życia to:
+
     nałogów,
     unikanie nałogów,
 
 
     zatrutego środowiska,
 
     zatrutego środowiska,
 
     niezdrowej żywności i złych nawyków żywieniowych,
 
     niezdrowej żywności i złych nawyków żywieniowych,
Linia 73: Linia 90:
 
     nadmiernego ryzyka,
 
     nadmiernego ryzyka,
 
     itp.,
 
     itp.,
   ogólnie mówiąc - unikanie różnych zachowań ryzykownych, a zwłaszcza czynników, szkodliwych lub niszczących zdrowie.
+
   ogólnie mówiąc - unikanie jednorazowych, nagłych, nadmiernych (niszczących lub uszkadzających) zdarzeń oraz długotrwałego oddziaływania czynników pozornie mniej szkodliwych, ale jednak szkodliwych dla zdrowia.
  
 
   Unikanie nałogów oznacza wykluczenie:
 
   Unikanie nałogów oznacza wykluczenie:
Linia 81: Linia 98:
 
     zażywania zbędnych leków i środków przeciwbólowych,
 
     zażywania zbędnych leków i środków przeciwbólowych,
 
     wdychania, spożywania, wchłaniania przez skórę/błony śluzowe szkodliwych chemikaliów,
 
     wdychania, spożywania, wchłaniania przez skórę/błony śluzowe szkodliwych chemikaliów,
     i innych uzależnień (od internetu, gier, hazardu, słodyczy, itd.).
+
     oraz innych uzależnień, np.: od Internetu, gier, hazardu, słodyczy, itd.
  
 
   Unikanie zatrutego środowiska oznacza wykluczenie:
 
   Unikanie zatrutego środowiska oznacza wykluczenie:
Linia 89: Linia 106:
  
 
== Ochrona ==
 
== Ochrona ==
  5. Ochrona ciała
+
   Jeżeli nie chcemy lub nie możemy całkowicie uniknąć wpływu szkodliwych czynników, pozostaje nam zmniejszenie ryzyka i skutków ich działania poprzez stosowną ochronę bierną, czynną, zbiorową i indywidualną.
   Jeżeli nie chcemy lub nie możemy całkowicie uniknąć wpływu szkodliwych czynników pozostaje nam   zmniejszenie ryzyka i skutków ich działania poprzez stosowną ochronę bierną, czynną, zbiorową i   indywidualną.
 
  
   Aby chronić nasze ciało warto używać ochraniaczy (kaski, rękawice, okulary ochronne lub   przeciwsłoneczne, kremy, ubrania, maski, osłony, parasole, ekrany, liny asekuracyjne itd. itp.)
+
   Aby chronić nasze ciało warto używać ochraniaczy (kaski, rękawice, okulary ochronne lub przeciwsłoneczne, kremy, ubrania, maski, osłony, parasole, ekrany, liny asekuracyjne itd. itp.)
  
   Ochronę dają nam także domy, budynki, wiaty, filtry, strefy bezpieczeństwa, izolacje, ogrodzenia,   bariery... i inne
+
   Ochronę dają nam także domy, budynki, wiaty, filtry, strefy bezpieczeństwa, izolacje, ogrodzenia, bariery... i inne
  
 
== Hartowanie ==
 
== Hartowanie ==
  6. Hartowanie
 
  Aby zwiększyć swoją odporność warto się hartować.
 
  
   Hartowanie to wystawianie się na działanie czynników stymulujących procesy adaptacyjne organizmu   zmierzające do doskonalenia odporności naszego organizmu, a jednocześnie nie przekraczające naszych   aktualnych, indywidualnych zdolności adaptacyjnych. Umownie możemy wyróżnić hartowanie fizyczne i   psychiczne.
+
   Hartowanie to przyzwyczajanie organizmu do radzenia sobie z trudami, niewygodami, obciążeniami, stresami itp.
 +
 
 +
  Hartowanie to usprawnianie procesów adaptacyjnych organizmu, (szczególnie w zakresie termoregulacji i zdolności wysiłkowych) uodpornianie na stres, kształtowanie takich cech charakteru jak dzielność, wytrzymałość, opanowanie itp.
 +
 
 +
  Hartowanie (jako proces) to wystawianie się na działanie czynników stymulujących procesy adaptacyjne organizmu zmierzające do doskonalenia odporności, a jednocześnie nie przekraczające naszych aktualnych, indywidualnych zdolności adaptacyjnych. Umownie możemy wyróżnić hartowanie fizyczne i psychiczne.
  
 
   Przykłady czynników hartujących:
 
   Przykłady czynników hartujących:
Linia 107: Linia 125:
 
     praca fizyczna              - przyzwyczajanie do wysiłku fizycznego i zmęczenia,
 
     praca fizyczna              - przyzwyczajanie do wysiłku fizycznego i zmęczenia,
 
     przebywanie w terenie        - uodparnianie na warunki terenowe i pogodowe,
 
     przebywanie w terenie        - uodparnianie na warunki terenowe i pogodowe,
     publiczne recytowanie poezji - przyzwyczajanie do wystąpień publicznych,
+
     publiczne wystąpienia        - radzenie sobie z tremą,
     egzaminy                    - wysiłek umysłowy, działanie z deficytem czasu,
+
     egzaminy                    - wysiłek umysłowy, działanie pod presją czasu,
  
   Dzięki hartowaniu możemy także wzmacniać swój system odpornościowy i nabywać odporność na niektóre zachorowania.
+
   Dzięki hartowaniu możemy także wzmacniać swój system odpornościowy, czyli nabywać odporność na niektóre zachorowania.
  
 
   Aby hartowanie było bezpieczne i skuteczne należy przestrzegać zasad stopniowania trudności i systematyczności.
 
   Aby hartowanie było bezpieczne i skuteczne należy przestrzegać zasad stopniowania trudności i systematyczności.
  
 
== Optymalne leczenie ==
 
== Optymalne leczenie ==
  7. Optymalne leczenie
 
 
   Jeżeli zachorujemy warto wybrać optymalny (najlepszy z punktu widzenia dalszych konsekwencji) sposób leczenia.
 
   Jeżeli zachorujemy warto wybrać optymalny (najlepszy z punktu widzenia dalszych konsekwencji) sposób leczenia.
 
   Leczenie powinno wspierać własny system obronny organizmu, a nie upośledzać go.
 
   Leczenie powinno wspierać własny system obronny organizmu, a nie upośledzać go.
Linia 123: Linia 140:
  
 
== Aktywność fizyczna (ruchowa) ==
 
== Aktywność fizyczna (ruchowa) ==
  8. Aktywność ruchowa
+
[[Plik:Jump.gif|200px|thumb|right|Aby być zdrowym musimy codziennie wykonywać pracę fizyczną.]]
 
   Aby być zdrowym musimy codziennie wykonywać pracę fizyczną.
 
   Aby być zdrowym musimy codziennie wykonywać pracę fizyczną.
 
+
  Najmniejszą ilość pracy jaka jest niezbędna dla zdrowia określają następujące formuły:
  Najmniejszą ilość pracy jaka jest niezbędna dla zdrowia określają następujące formuły:
 
 
       3 x 30 x 130 (formuła dla dorosłych) lub
 
       3 x 30 x 130 (formuła dla dorosłych) lub
 
       '''5 x 20 x 140 (formuła dla młodzieży)'''   
 
       '''5 x 20 x 140 (formuła dla młodzieży)'''   
Linia 132: Linia 148:
 
     20 oznacza 20 minut wysiłku,
 
     20 oznacza 20 minut wysiłku,
 
     a 140 oznacza tętno 140 uderzeń na minutę podczas tego wysiłku.
 
     a 140 oznacza tętno 140 uderzeń na minutę podczas tego wysiłku.
   Bez tej minimalnej dawki ruchu będziemy chorować na choroby cywilizacyjne, dawka optymalna to
+
   Bez tej minimalnej dawki ruchu będziemy chorować na choroby cywilizacyjne, dawka optymalna to 60 minut ruchu dziennie - codziennie.
  60 minut ruchu dziennie - codziennie.
 
  
 
   Aktywność fizyczna czyli ruchowa to:
 
   Aktywność fizyczna czyli ruchowa to:
     aktywność fizyczna lokomocyjna czyli samodzielne przemieszczanie się (chodzenie, wchodzenie po schodach, jazda rowerem),
+
     aktywność fizyczna lokomocyjna, czyli samodzielne przemieszczanie się (chodzenie, wchodzenie po schodach, jazda rowerem),
 
     praca fizyczna użytkowa, zawodowa (noszenie ciężarów, pchanie wózka, praca ręcznymi narzędziami, sprzątanie, itd)
 
     praca fizyczna użytkowa, zawodowa (noszenie ciężarów, pchanie wózka, praca ręcznymi narzędziami, sprzątanie, itd)
 
     trening zdrowotny (ćwiczenia lecznicze, rehabilitacja, umiarkowany wysiłek aerobowy)
 
     trening zdrowotny (ćwiczenia lecznicze, rehabilitacja, umiarkowany wysiłek aerobowy)
 
     sport (trening lub zawody)
 
     sport (trening lub zawody)
 
     rekreacja ruchowa (gry ruchowe, zabawy ruchowe, ćwiczenia ruchowe, prace użytkowe - wykonywane jako aktywna forma wypoczynku i rozrywka lub edukacja)
 
     rekreacja ruchowa (gry ruchowe, zabawy ruchowe, ćwiczenia ruchowe, prace użytkowe - wykonywane jako aktywna forma wypoczynku i rozrywka lub edukacja)
 
+
 
 
== Wypoczynek ==
 
== Wypoczynek ==
  9. Wypoczynek
+
   Aby być zdrowym musimy w czasie pracy robić przerwy na wypoczynek. Brak wypoczynku, czyli kumulacja zmęczenia prowadzi do choroby lub wypadku.
   Aby być zdrowym musimy w czasie pracy robić przerwy na wypoczynek. Brak wypoczynku, czyli kumulacja zmęczenia prowadzi do choroby lub wypadku.
 
  
   Sprzyjający zdrowiu wypoczynek to wypoczynek adekwatny do wysiłku, a więc do zmęczenia jakie   nastąpiło na skutek obciążenia tym wysiłkiem. Ważne są prawidłowe proporcje między pracą a   wypoczynkiem oraz wybór takiego rodzaju (formy) wypoczynku, aby zapewnić, ułatwić, przyspieszyć proces   regeneracji całego organizmu.
+
   Sprzyjający zdrowiu wypoczynek to wypoczynek adekwatny do wysiłku, a więc do zmęczenia jakie nastąpiło na skutek obciążenia tym wysiłkiem. Ważne są prawidłowe proporcje między pracą a wypoczynkiem oraz wybór takiego rodzaju (formy) wypoczynku, aby zapewnić/ułatwić/przyspieszyć proces regeneracji całego organizmu.
  
 
   Jeżeli pracujemy umysłowo i siedząco - powinniśmy odpoczywać aktywnie ruchowo.
 
   Jeżeli pracujemy umysłowo i siedząco - powinniśmy odpoczywać aktywnie ruchowo.
Linia 158: Linia 172:
  
 
== Relaks ==
 
== Relaks ==
10. Relaks czyli... radzenie sobie ze stresem.
 
 
   Przez "relaks" jako element zdrowego stylu życia rozumiemy umiejętność radzenia sobie ze stresem codziennym poprzez odpowiednie nastawienie, aktualną osobniczą odporność na stres, umiejętność stosowania technik relaksacyjnych, itp.
 
   Przez "relaks" jako element zdrowego stylu życia rozumiemy umiejętność radzenia sobie ze stresem codziennym poprzez odpowiednie nastawienie, aktualną osobniczą odporność na stres, umiejętność stosowania technik relaksacyjnych, itp.
 +
  Gromadzenie stresu prowadzi do choroby lub wypadku.
  
 
   Aby sprawnie funkcjonować w świecie pełnym wyzwań warto znać i stosować techniki relaksacyjne.
 
   Aby sprawnie funkcjonować w świecie pełnym wyzwań warto znać i stosować techniki relaksacyjne.
 
   Mogą to być ćwiczenia mentalne, ruchowe, oddechowe lub ich kombinacje.
 
   Mogą to być ćwiczenia mentalne, ruchowe, oddechowe lub ich kombinacje.
 
  Gromadzenie stresu prowadzi do choroby lub wypadku.
 
  
 
== Praktykowanie ==
 
== Praktykowanie ==
  10. Stosowanie wiedzy o zdrowiu w praktyce.
 
 
   Aby być zdrowym, nie wystarczy znać zasady zdrowego stylu życia, lecz należy je systematycznie stosować w codziennym życiu.
 
   Aby być zdrowym, nie wystarczy znać zasady zdrowego stylu życia, lecz należy je systematycznie stosować w codziennym życiu.
 
   Oznacza to konieczność wytworzenia zdrowych nawyków tak, abyśmy nie musieli stale myśleć o zdrowiu i stale się stresować zagrożeniami.
 
   Oznacza to konieczność wytworzenia zdrowych nawyków tak, abyśmy nie musieli stale myśleć o zdrowiu i stale się stresować zagrożeniami.

Aktualna wersja na dzień 12:01, 29 mar 2020

 Zdrowy styl życia to sposób życia zmierzający do doskonalenia i podtrzymywania zdrowia człowieka. 
 To, czy styl życia jest mniej lub bardziej zdrowy (prozdrowotny) zależy od sumy oddziaływań wszystkich czynników (pozytywnych i negatywnych) wpływających na zdrowie, wynikających z zachowań żywieniowych oraz wszystkich podejmowanych przez człowieka aktywności.

Elementy Zdrowego Stylu Życia Człowieka:

Wiedza

 Aby podejmować trafne decyzje dotyczące zdrowia potrzebujemy rzetelnej wiedzy o tym co dla nas dobre, a co złe.
 Ponieważ jest to wiedza bardzo złożona, powinniśmy nieustannie ją pogłębiać i weryfikować, aby rozumieć zdrowotne uwarunkowania, podejmować racjonalne działania prozdrowotne oraz skutecznie bronić się przed manipulacjami.
 Wiedza jako element zdrowego stylu życia to: 
   wiedza ogólna (baza dla wiedzy o zdrowiu),
         wiedza o zdrowiu (rozumienie pojęcia zdrowie oraz zdrowy styl życia), 
               wiedza o czynnikach pozytywnie i negatywnie wpływających na zdrowie,
               wiedza o stanie własnego organizmu.
Zdobywanie, podtrzymywanie, aktualizowanie, poszerzanie, pogłębianie przez całe życie wiedzy umożliwia codzienne podejmowanie trafnych decyzji sprzyjających zdrowiu. Posiadanie wiedzy umożliwia nam świadomą troskę o własne zdrowie poprzez racjonalne i rzeczywiste praktykowanie zdrowego stylu życia.

Życzliwość

 Człowiek zdrowy to człowiek szczęśliwy i życzliwy, a aby być zdrowym i szczęśliwym trzeba mieć życzliwy stosunek do siebie i innych ludzi, w pełni akceptować i lubić siebie, być otwartym i tolerancyjnym wobec innych osób oraz grup społecznych, co nie wyklucza postawy czujności wynikającej z zasady ograniczonego zaufania.
 Życzliwość jako element zdrowego stylu życia to pozytywna postawa życiowa, pozytywna samoświadomość, pozytywny stosunek do siebie i innych, prawidłowe relacje społeczne, aktywność społeczna, poczucie wspólnoty ze społeczeństwem i ze środowiskiem, troska o siebie i o otoczenie, gotowość do współpracy, chęć niesienia pomocy itd.
Elementy/Przejawy/Przykłady życzliwości jako prozdrowotnej postawy życiowej:
   szacunek do siebie i innych osób,
   szacunek i troska o otoczenie (środowisko),
   poczucie wspólnoty z otaczającym światem,
   dążenie do samorozwoju i wspieranie rozwoju innych osób, dzielenie się wiedzą i doświadczeniem,
   świadomość własnych celów życiowych, dążenie do szczęścia i życzenie szczęścia innym,
   posiadanie i realizowanie własnych pasji oraz dzielenie się nimi,
   umiejętność pełnienia ról i funkcji społecznych stosownie do etapu/poziomu rozwoju,
   umiejętność pracy zespołowej,
   dawanie i otrzymywanie wsparcia społecznego,
   uprzejmość (wg norm danej kultury),
   uczciwość, przestrzeganie norm społecznych, prawa, kodeksów etycznych,
   troska o bezpieczeństwo swoje i innych,
   tolerancja wobec innych, jeśli ich zachowanie nie krzywdzi nikogo,
   empatia, współodczuwanie, solidarność w sytuacjach kryzysowych,
   asertywność w negocjacjach,
   pozytywna, konstruktywna rywalizacja, 
   uczciwa walka sportowa wynikająca z szacunku do siebie i przeciwnika (fair play),
   prawo do skutecznej samoobrony i obrony innych wobec bezprawnego ataku.

Odżywianie

 Odżywianie jest bardzo ważnym elementem zdrowego stylu życia człowieka i warunkiem życia w ogóle.
 Celem zdrowego odżywiania jest zapewnienie człowiekowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych do prawidłowego rozwoju i sprawnego funkcjonowania w pełnym zakresie ról i funkcji typowych dla płci i wieku (okresu rozwojowego) człowieka przez całe życie, aż do osiągnięcia długowieczności.
 Przez zdrowe odżywianie rozumiemy odżywianie zgodne z fizjologią człowieka, zapewniające prawidłowy rozwój i sprawne funkcjonowanie wszystkich układów organizmu.
 Żywienie prawidłowe to żywienie umożliwiające osiągnięcie pełnego rozwoju fizycznego i umysłowego oraz utrzymanie jak najwyższej odporności organizmu na choroby i zachowanie jego sprawności do późnego wieku.
                                                                                 Gertig, Gawęcki, Słownik Terminów Żywieniowych, 2001
 Aby być zdrowym przede wszystkim należy stosować zbilansowaną dietę.
 
 Zawiera ona:                                              Czyli jest to:
    - tyle energii, ile zużywamy                              - dieta zbilansowana energetycznie,
    - wszystkie składniki odżywcze, których potrzebujemy      - dieta kompletna,
    - tyle składników odżywczych, ile potrzebujemy            - dieta zbilansowana pod względem wartości odżywczej,
    - tyle wody, ile potrzebujemy                             - dieta zbilansowana pod względem nawodnienia.
 
 Nie zawiera ona substancji anty-odżywczych (szkodliwych, trujących)
 Tryb żywienia powinien być dostosowany do trybu życia, a posiłki dostosowane do trybu żywienia.
 Znaczenie jedzenia dla człowieka
   Prawidłowe, fizjologiczne odżywianie – jest niezbędnym elementem zdrowego stylu życia.
   Jedzenie – jest/może być rytuałem podczas uroczystości.
   Rodzaj i jakość pożywienia jest/może być miarą statusu społecznego.
   Jedzenie – poprzez wygląd, smak i zapach dostarcza przyjemności (może być formą rozrywki)
   Wspólne spożywanie posiłków tworzy poczucie wspólnoty w grupach społecznych.
   Dostęp do żywności daje poczucie bezpieczeństwa, wolności i dobrobytu.
   Produkcja i dystrybucja żywności to gałąź gospodarki, a żywienie rodziny ma ekonomiczny i organizacyjny wymiar w prowadzeniu gospodarstwa domowego.
   Sztuka kulinarna jest częścią kultury, a nawet elementem identyfikującym przynależność do grup społecznych (np. regionalna, narodowa, subkulturowa, ideologiczna, religijna).
   Jedzenie – podlega wpływom mody.
   Nieprawidłowe odżywianie generuje choroby cywilizacyjne.

Unikanie

 Niezbędnym elementem zdrowego stylu życia jest unikanie:
    nałogów,
    zatrutego środowiska,
    niezdrowej żywności i złych nawyków żywieniowych,
    biologicznych patogenów: pasożytów, wirusów, bakterii, grzybów i pleśni,
    urazów mechanicznych, w tym hałasu/nadmiernych wibracji i wypadków komunikacyjnych,
    oparzeń termicznych i chemicznych,
    przeziębień i odmrożeń,
    porażeń prądem elektrycznym,
    niewłaściwego oświetlenia,
    nadmiernego/szkodliwego promieniowania,
    nadmiernego stresu,
    nadmiernego ryzyka,
    itp.,
 ogólnie mówiąc - unikanie jednorazowych, nagłych, nadmiernych (niszczących lub uszkadzających) zdarzeń oraz długotrwałego oddziaływania czynników  pozornie mniej szkodliwych, ale jednak szkodliwych dla zdrowia.
 Unikanie nałogów oznacza wykluczenie:
    czynnego palenia tytoniu,
    spożywania alkoholu,
    zażywania narkotyków i dopalaczy,
    zażywania zbędnych leków i środków przeciwbólowych,
    wdychania, spożywania, wchłaniania przez skórę/błony śluzowe szkodliwych chemikaliów,
    oraz innych uzależnień, np.: od Internetu, gier, hazardu, słodyczy, itd.
 Unikanie zatrutego środowiska oznacza wykluczenie:
    oddychania powietrzem, w którym występują szkodliwe substancje np.: dymy, gazy, szkodliwe pyły lub opary,
    kontaktu z wodą gruntową lub powierzchniową zawierającą szkodliwe substancje,
    kontaktu z zatrutą (skażoną) ziemią.

Ochrona

 Jeżeli nie chcemy lub nie możemy całkowicie uniknąć wpływu szkodliwych czynników, pozostaje nam zmniejszenie ryzyka i skutków ich działania poprzez stosowną ochronę bierną, czynną, zbiorową i indywidualną.
 Aby chronić nasze ciało warto używać ochraniaczy (kaski, rękawice, okulary ochronne lub przeciwsłoneczne, kremy, ubrania, maski, osłony, parasole, ekrany, liny asekuracyjne itd. itp.)
 Ochronę dają nam także domy, budynki, wiaty, filtry, strefy bezpieczeństwa, izolacje, ogrodzenia, bariery... i inne

Hartowanie

 Hartowanie to przyzwyczajanie organizmu do radzenia sobie z trudami, niewygodami, obciążeniami, stresami itp. 
 Hartowanie to usprawnianie procesów adaptacyjnych organizmu, (szczególnie w zakresie termoregulacji i zdolności wysiłkowych) uodpornianie na stres, kształtowanie takich cech charakteru jak dzielność, wytrzymałość, opanowanie itp.
 Hartowanie (jako proces) to wystawianie się na działanie czynników stymulujących procesy adaptacyjne organizmu zmierzające do doskonalenia odporności, a jednocześnie nie przekraczające naszych aktualnych, indywidualnych zdolności adaptacyjnych. Umownie możemy wyróżnić hartowanie fizyczne i psychiczne.
 Przykłady czynników hartujących:
   ciepło, zimno                - przyzwyczajanie do wysokiej/niskiej temperatury,
   wysokość, głębokość          - przyzwyczajanie do tolerowania zmienionego ciśnienia,
   praca fizyczna               - przyzwyczajanie do wysiłku fizycznego i zmęczenia,
   przebywanie w terenie        - uodparnianie na warunki terenowe i pogodowe,
   publiczne wystąpienia        - radzenie sobie z tremą,
   egzaminy                     - wysiłek umysłowy, działanie pod presją czasu,
 Dzięki hartowaniu możemy także wzmacniać swój system odpornościowy, czyli nabywać odporność na niektóre zachorowania.
 Aby hartowanie było bezpieczne i skuteczne należy przestrzegać zasad stopniowania trudności i systematyczności.

Optymalne leczenie

 Jeżeli zachorujemy warto wybrać optymalny (najlepszy z punktu widzenia dalszych konsekwencji) sposób leczenia.
 Leczenie powinno wspierać własny system obronny organizmu, a nie upośledzać go.
 Należy znaleźć przyczynę choroby, a nie tylko łagodzić objawy dla doraźnych celów.
 Nawet osobie praktykującej zdrowy styl życia może zdarzyć się choroba, więc jeżeli zachorujemy to oczywiście rozpoczynamy leczenie. Po pierwsze nie należy szkodzić. Do postawienia diagnozy oraz wyboru najlepszego sposobu leczenia potrzebujemy porady lekarza. Nie powinniśmy bez fachowej konsultacji obciążać organizmu środkami, które zaburzają pracę układu odpornościowego i jedynie maskują objawy. Optymalne leczenie to takie, które likwiduje przyczynę choroby oraz pomaga wrócić do zdrowia poprzez działania wspierające prawidłowo funkcjonujący system odpornościowy.

Aktywność fizyczna (ruchowa)

Aby być zdrowym musimy codziennie wykonywać pracę fizyczną.
  Aby być zdrowym musimy codziennie wykonywać pracę fizyczną.
  Najmniejszą ilość pracy jaka jest niezbędna dla zdrowia określają następujące formuły:
      3 x 30 x 130 (formuła dla dorosłych) lub
      5 x 20 x 140 (formuła dla młodzieży)   
   gdzie 5 oznacza 5 dni w tygodniu,
   20 oznacza 20 minut wysiłku,
   a 140 oznacza tętno 140 uderzeń na minutę podczas tego wysiłku.
 Bez tej minimalnej dawki ruchu będziemy chorować na choroby cywilizacyjne, dawka optymalna to 60 minut ruchu dziennie - codziennie.
 Aktywność fizyczna czyli ruchowa to:
   aktywność fizyczna lokomocyjna, czyli samodzielne przemieszczanie się (chodzenie, wchodzenie po schodach, jazda rowerem),
   praca fizyczna użytkowa, zawodowa (noszenie ciężarów, pchanie wózka, praca ręcznymi narzędziami, sprzątanie, itd)
   trening zdrowotny (ćwiczenia lecznicze, rehabilitacja, umiarkowany wysiłek aerobowy)
   sport (trening lub zawody)
   rekreacja ruchowa (gry ruchowe, zabawy ruchowe, ćwiczenia ruchowe, prace użytkowe - wykonywane jako aktywna forma wypoczynku i rozrywka lub edukacja)

Wypoczynek

 Aby być zdrowym musimy w czasie pracy robić przerwy na wypoczynek. Brak wypoczynku, czyli kumulacja zmęczenia prowadzi do choroby lub wypadku.
 Sprzyjający zdrowiu wypoczynek to wypoczynek adekwatny do wysiłku, a więc do zmęczenia jakie nastąpiło na skutek obciążenia tym wysiłkiem. Ważne są prawidłowe proporcje między pracą a wypoczynkiem oraz wybór takiego rodzaju (formy) wypoczynku, aby zapewnić/ułatwić/przyspieszyć proces regeneracji całego organizmu.
 Jeżeli pracujemy umysłowo i siedząco - powinniśmy odpoczywać aktywnie ruchowo.
 Jeśli pracujemy fizycznie - odpoczynek powinien mieć charakter bierny.
 Jeżeli praca ma charakter jednostronny - wypoczynek powinien kompensować to jednostronne obciążenie.
 Wypoczynek powinien być zaplanowany:
   - w skali doby (przerwy w pracy, aktywny wypoczynek po pracy oraz 8-10 godzin snu),
   - w skali tygodnia (np. weekend), 
   - w skali roku (urlop),
   - w skali życia (emerytura).

Relaks

 Przez "relaks" jako element zdrowego stylu życia rozumiemy umiejętność radzenia sobie ze stresem codziennym poprzez odpowiednie nastawienie, aktualną osobniczą odporność na stres, umiejętność stosowania technik relaksacyjnych, itp.
 Gromadzenie stresu prowadzi do choroby lub wypadku.
 Aby sprawnie funkcjonować w świecie pełnym wyzwań warto znać i stosować techniki relaksacyjne.
 Mogą to być ćwiczenia mentalne, ruchowe, oddechowe lub ich kombinacje.

Praktykowanie

 Aby być zdrowym, nie wystarczy znać zasady zdrowego stylu życia, lecz należy je systematycznie stosować w codziennym życiu.
 Oznacza to konieczność wytworzenia zdrowych nawyków tak, abyśmy nie musieli stale myśleć o zdrowiu i stale się stresować zagrożeniami.
 Praktykowanie zdrowego stylu życia to codzienne, rzeczywiste, praktyczne korzystanie z wiedzy i stosowanie się do zasad stanowiących elementy zdrowego stylu życia.
 To systematyczność prowadząca do wyuczenia i utrwalenia prawidłowych reakcji, odruchów i nawyków będących składnikami zdrowego stylu życia.
 Praktykowanie zdrowego stylu życia to także systematyczne stawianie sobie celów rozwojowych we wszystkich aspektach osobowości oraz systematyczne działania prowadzące do osobistego spełnienia.