Klasa VII i VIII

Z Wrota Zdrowia
Wersja z dnia 12:00, 24 mar 2020 autorstwa Wrota Zdrowia (dyskusja | edycje) (Wymagania wobec uczniów wg podstawy programowej dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej z wychowania fizycznego)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Skocz do: nawigacja, szukaj

Wymagania wobec uczniów wg podstawy programowej dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej z wychowania fizycznego

Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna.

W zakresie wiedzy. Uczeń:

        wyjaśnia, jakie zmiany zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie dojrzewania płciowego;
        wymienia testy i narzędzia do pomiaru sprawności fizycznej;
        wskazuje zastosowanie siatek centylowych w ocenie własnego rozwoju fizycznego.

W zakresie umiejętności. Uczeń:

        dokonuje pomiarów wysokości i masy ciała oraz samodzielnie interpretuje wyniki;
        wykonuje wybrane próby kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych;
        ocenia i interpretuje poziom własnej sprawności fizycznej;
        demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne;
        demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.


Aktywność fizyczna.

W zakresie wiedzy. Uczeń:

       omawia zmiany zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego;
       wskazuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie;
       wskazuje możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii do oceny dziennej aktywności fizycznej;
       charakteryzuje nowoczesne formy aktywności fizycznej (np. pilates, zumba, nordic walking);
       opisuje zasady wybranej formy aktywności fizycznej spoza Europy;
       wyjaśnia ideę olimpijską, paraolimpijską i olimpiad specjalnych.
   
 

W zakresie umiejętności. Uczeń:

        wykonuje i stosuje w grze techniczne i taktyczne elementy gier: w koszykówce, piłce ręcznej i piłce nożnej: zwody, obronę „każdy swego”, w siatkówce: wystawienie, zbicie i odbiór piłki; ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i obronie;
        uczestniczy w grach szkolnych i uproszczonych jako zawodnik i jako sędzia;
         planuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym”;
         uczestniczy w wybranej formie aktywności fizycznej spoza Europy;
         wykonuje wybrane ćwiczenie zwinnościowo-akrobatyczne (np. stanie na rękach lub na głowie z asekuracją, przerzut bokiem, piramida dwójkowa lub trójkowa);
         planuje i wykonuje dowolny układ gimnastyczny;
         opracowuje i wykonuje indywidualnie, w parze lub w zespole dowolny układ tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej;
         wybiera i pokonuje trasę biegu terenowego z elementami orientacji w terenie;
         wykonuje przekazanie pałeczki w biegu sztafetowym;
         wykonuje skok w dal po rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki oraz skoki przez przeszkody techniką naturalną;
         diagnozuje własną, dzienną aktywność fizyczną, wykorzystując nowoczesne technologie (np. urządzenia monitorujące, aplikacje internetowe);
         przeprowadza rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności.


Bezpieczeństwo w aktywności fizycznej.

W zakresie wiedzy. Uczeń:

    wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, omawia sposoby zapobiegania im;
    wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu.
    

W zakresie umiejętności. Uczeń:

        potrafi zachować się w sytuacji wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych.

Edukacja zdrowotna.

W zakresie wiedzy. Uczeń:

        wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie oraz wskazuje te, na które może mieć wpływ;
        omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny;
        omawia konsekwencje zdrowotne stosowania używek i substancji psychoaktywnych w odniesieniu do podejmowania aktywności fizycznej;
        wymienia przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśni;
         wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania.
    

W zakresie umiejętności. Uczeń:

        opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym rozumiejąc rolę wypoczynku w efektywnym wykonywaniu pracy zawodowej;
        dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb;
        demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze.

Przykładowe pytania i odpowiedzi