Klasa VII i VIII: Różnice pomiędzy wersjami
(→W zakresie wiedzy. Uczeń:) |
(→Wymagania wobec uczniów wg podstawy programowej dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej z wychowania fizycznego) |
||
Linia 68: | Linia 68: | ||
dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb; | dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb; | ||
demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze. | demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze. | ||
+ | |||
+ | ==''' Przykładowe pytania i odpowiedzi '''== |
Aktualna wersja na dzień 12:00, 24 mar 2020
Spis treści
Wymagania wobec uczniów wg podstawy programowej dla klasy VII i VIII szkoły podstawowej z wychowania fizycznego
Rozwój fizyczny i sprawność fizyczna.
W zakresie wiedzy. Uczeń:
wyjaśnia, jakie zmiany zachodzą w budowie ciała i sprawności fizycznej w okresie dojrzewania płciowego; wymienia testy i narzędzia do pomiaru sprawności fizycznej; wskazuje zastosowanie siatek centylowych w ocenie własnego rozwoju fizycznego.
W zakresie umiejętności. Uczeń:
dokonuje pomiarów wysokości i masy ciała oraz samodzielnie interpretuje wyniki; wykonuje wybrane próby kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych; ocenia i interpretuje poziom własnej sprawności fizycznej; demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących wybrane zdolności motoryczne; demonstruje zestaw ćwiczeń kształtujących prawidłową postawę ciała.
Aktywność fizyczna.
W zakresie wiedzy. Uczeń:
omawia zmiany zachodzące w organizmie podczas wysiłku fizycznego; wskazuje korzyści wynikające z aktywności fizycznej w terenie; wskazuje możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii do oceny dziennej aktywności fizycznej; charakteryzuje nowoczesne formy aktywności fizycznej (np. pilates, zumba, nordic walking); opisuje zasady wybranej formy aktywności fizycznej spoza Europy; wyjaśnia ideę olimpijską, paraolimpijską i olimpiad specjalnych.
W zakresie umiejętności. Uczeń:
wykonuje i stosuje w grze techniczne i taktyczne elementy gier: w koszykówce, piłce ręcznej i piłce nożnej: zwody, obronę „każdy swego”, w siatkówce: wystawienie, zbicie i odbiór piłki; ustawia się prawidłowo na boisku w ataku i obronie; uczestniczy w grach szkolnych i uproszczonych jako zawodnik i jako sędzia; planuje szkolne rozgrywki sportowe według systemu pucharowego i „każdy z każdym”; uczestniczy w wybranej formie aktywności fizycznej spoza Europy; wykonuje wybrane ćwiczenie zwinnościowo-akrobatyczne (np. stanie na rękach lub na głowie z asekuracją, przerzut bokiem, piramida dwójkowa lub trójkowa); planuje i wykonuje dowolny układ gimnastyczny; opracowuje i wykonuje indywidualnie, w parze lub w zespole dowolny układ tańca z wykorzystaniem elementów nowoczesnych form aktywności fizycznej; wybiera i pokonuje trasę biegu terenowego z elementami orientacji w terenie; wykonuje przekazanie pałeczki w biegu sztafetowym; wykonuje skok w dal po rozbiegu z odbicia ze strefy lub belki oraz skoki przez przeszkody techniką naturalną; diagnozuje własną, dzienną aktywność fizyczną, wykorzystując nowoczesne technologie (np. urządzenia monitorujące, aplikacje internetowe); przeprowadza rozgrzewkę w zależności od rodzaju aktywności.
Bezpieczeństwo w aktywności fizycznej.
W zakresie wiedzy. Uczeń:
wymienia najczęstsze przyczyny oraz okoliczności wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych, omawia sposoby zapobiegania im; wskazuje zagrożenia związane z uprawianiem niektórych dyscyplin sportu.
W zakresie umiejętności. Uczeń:
potrafi zachować się w sytuacji wypadków i urazów w czasie zajęć ruchowych.
Edukacja zdrowotna.
W zakresie wiedzy. Uczeń:
wymienia czynniki, które wpływają pozytywnie i negatywnie na zdrowie i samopoczucie oraz wskazuje te, na które może mieć wpływ; omawia sposoby redukowania nadmiernego stresu i radzenia sobie z nim w sposób konstruktywny; omawia konsekwencje zdrowotne stosowania używek i substancji psychoaktywnych w odniesieniu do podejmowania aktywności fizycznej; wymienia przyczyny i skutki otyłości oraz nieuzasadnionego odchudzania się i używania sterydów w celu zwiększenia masy mięśni; wyjaśnia wymogi higieny wynikające ze zmian zachodzących w organizmie w okresie dojrzewania.
W zakresie umiejętności. Uczeń:
opracowuje rozkład dnia, uwzględniając proporcje między pracą a wypoczynkiem, wysiłkiem umysłowym a fizycznym rozumiejąc rolę wypoczynku w efektywnym wykonywaniu pracy zawodowej; dobiera rodzaj ćwiczeń relaksacyjnych do własnych potrzeb; demonstruje ergonomiczne podnoszenie i przenoszenie przedmiotów o różnej wielkości i różnym ciężarze.